Kameo blogg

Investeringar som skapar    

Världens mest kända crowdfundingprojekt

Världens mest kända crowdfundingprojekt
Kameo Kameo Team

Du ska få några ledtrådar. Det handlar om en staty som är såväl en berömd turistattraktion som ett historiskt tidsdokument. Om du inte varit där i verkligheten så har du åtminstone sett bilder på den. Några idéer?

 

Vi pratar så klart om Frihetsgudinnan – världens kanske mest kända, och samtidigt okända, crowdfundingprojekt. Fast om vi ska vara helt korrekta så är det inte själva Frihetsgudinnan som finansierats av “the crowd”, utan piedestalen. Men låt oss ta det från början.

 

En inkomplett gåva som krävde pengar

När Frihetsgudinnan levererades till USA som en diplomatisk gåva från Frankrike år 1885 var hon i bitar, utan något att stå på. Vad som krävdes var en piedestal, men USA hade problem med att lösa finansieringen. En granitplint kostade nämligen 250 000 dollar – vilket i dagens valuta motsvarar ca 6,3 miljoner dollar (!).

En särskild grupp kallad “the American Committee of the Statue of Liberty” fick uppgiften att samla in pengarna. De samlade in drygt hälften, men över en tredjedel av summan saknades fortfarande. Då bestämde sig den kända utgivaren Joseph Pulitzer att starta en insamlingen i sin tidning “The World”.

 

frihetsgudinnan

 

Över 160 000 människor bidrog till projektet

Pulitzer gav insamlingen flera löpsedlar och lyckades på bara fem månader samla in de 100 000 dollar som behövdes till piedestalen. Över 160 000 personer donerade till insamlingen; allt från barn och gatustädare till affärsmän och politiker bidrog med pengar.

Om insamlingen hade skett idag hade det varit ett klassiskt crowdfunding-projekt, då den genomfördes via en ensam kanal (tidningen) och samlade in bidrag från en stor mängd människor. Mer än tre fjärdedelar av donationerna som kom in var under 1 dollar (!).

 

3 likheter mellan Pulitzers insamling och dagens crowdfunding-kampanjer

Förutom att projektet med Frihetsgudinnan uppfyller de grundläggande kraven för crowdfunding finns det även andra likheter:

 

  • Hastigheten. Pulitzer samlade in pengarna till piedestalen på bara fem månader, vilket gott och väl får sägas motsvara snabbheten i dagens online-drivna insamlingar.
  • Antalet donationer. Antalet personer som bidrog till insamlingen 1885 ska inte förringas – om till exempel Kickstarter funnits då hade Pulitzer varit en av de mest framgångsrika användarna!
  • Publicitet och storytelling. Precis som dagens entreprenörer utnyttjar media för att berätta om sina kampanjer och skaffa donationer, så använde journalisterna på The World sig av storytelling: de gav uppdateringar på projektet och publicerade brev från allmänheten på löpsedeln.

 

Dagens entreprenörer må slå rekord på rekord i sina insamlingar. Men resultatet av Pulitzers crowdfundingprojekt är svårt att överträffa.

Vill du också göra ett försök? Ansök om företagslån hos Kameo!


Vill du veta mer om insamlingen till Frihetsgudinnan? Läs hela artikeln från BBC.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *