Kameo blogg

Investeringar som skapar    

Frågor och svar om Kameo!

Frågor och svar om Kameo!
Kameo Kameo Team

 

Under föregående vecka bad vi er långivare att inkomma med alla typer av frågor och synpunkter om Kameo. Det är inte ovanligt att fler personer går och funderar på samma saker, därför har vi sammanställt alla frågor i nedanstående inlägg.

 


Hur gör ni för att meddela om försenade räntebetalningar?

Svar:

 

Vi på Kameo har en löpande dialog med låntagande bolag även efter lånets utbetalning, och gör vårt yttersta att vara proaktiva och meddela om något inte gått som det var tänkt.
Samtidigt händer det att transaktioner, exempelvis ränta, är planlagda på t.ex. helgdagar eller andra dagar då banker inte har aktivitet. I de fallen är det vanligast att betalningen bearbetas och fördelas nästkommande bankdag.

En slags kalender med kommande betalningar är ett ganska populärt önskemål från våra långivare. Belopp/datum för återbetalningar, månadsvy för räntebetalningar, indikationer för förseningar, o.s.v.  
Vi är eniga: det vore väldigt praktiskt. När kapaciteten tillåter ska vi börja se på möjligheterna att utveckla en sådan.
Sidan “Kontobesked”, där man kan få datum och belopp för framtida räntebetalningar, fungerar förhoppningsvis OK under tiden.

 

Har det blivit färre som vill investera efter sättningen i bostadsmarknaden?

 

Svar:

I stort har engagemanget hos Kameos långivare varit stabilt. Nu på senare tid verkar trenden röra sig mot en något lägre snitt-investering samt betydligt fler långivare per lån.
Väldigt kul att fler vill investera, framförallt med vad som verkar vara en större fokus på riskspridning. Genom att erbjuda lån med olika riskbetyg och årsränta är vår förhoppning att långivare diversifierar sina investeringar över fler lån.

 

Planerar ni att lansera en mobil-app?

 

Svar:

Just nu ser vi att behovet av en mobilapp är ganska litet. Vår webbsite är byggd i responsivt format vilket innebär att den anpassar sig till bredden av din enhet; tanken är att du får en lika bra upplevelse på både desktop, mobil och tablet. Därmed ska vi inte säga att en app aldrig kommer – det kan mycket väl bli något för framtiden.

 

När kommer ni att erbjuda snabbare insättningar och växlingar till Kameo-kontot?

 

Svar:
Vi på Kameo är också väldigt intresserade av en sådan lösning (t.ex. Swish, Trustly), men dessvärre har vi några praktiska utmaningar i vägen:

Swish bygger på ett samarbete mellan ett antal större svenska banker, och Trustly fungerar smidigt eftersom de har automatisk integration med ett antal banker på liknande sätt.

Kameos klientmedelskonto, d.v.s. kontot där dina pengar hamnar vid insättning, ligger hos banken DNB som är utanför samarbetet. Att ordna stöd för dessa inbetalningstjänster är därför möjligt, men det innebär i praktiken att vi byter bank – en ganska omfattande procedur för en verksamhet likt Kameo.

Därför ser vi framemot att implementera detta lite längre fram. Tills dess är vår förhoppning att du är nöjd med våra tjänster och finner nytta i t.ex. våra automatiska aviseringar vid mottagen insättning.

Valutaomvandlingar bokas som en intern växling mellan våra klientmedelskonton hos DNB och går därför redan så fort det är möjligt.

PS: Vi jobbar på ett gäng andra spännande uppdateringar rörande en budfunktion för att reservera låneandelar. Håll utkik!

 

Kan man exportera alla sina transaktioner till Excel?

 

Svar: Exportfunktion för transaktioner finns faktiskt redan, åtminstone i GDPR-enlig mening (maskinläsbar och portabel – du får en XML). Du finner funktionen längst ned på sidan ”Mitt Konto”:

Tyvärr är den inte så översiktlig och människoläsbar som man kanske skulle önskat. Men eftersom denna funktion redan ligger i grunden, ska det inte bli alltför svårt att anpassa den till excel-format. Vi lägger det på minnet! Under tiden, och om det kniper, är tabellerna på “Mitt konto” väldigt copy-paste-vänliga i det att du enkelt kan överföra dem manuellt till Excel.

 

Rapporterar ni kapitalförluster till skattemyndigheterna på samma sätt som ränteinkomster, eller behöver man hålla koll på det själv?

 

Svar:
Till skattemyndigheterna rapporterar vi din intjänade ränta.

I ditt Kontobesked (när du loggat in på ditt konto), har du möjlighet att skapa ett årsbesked för dina investeringar via Kameo. Där redovisas ditt utlånade kapital, dina ränteinkomster samt dina återbetalningar så att du själv kan få en uppfattning om hur det utvecklats.

Det är alltid klokt att kontakta Skatteverket och dubbelkolla om man är osäker på något.

 

Varför måste man ha pengar på ert konto för att reservera andelar i projekt?

 

Svar:

Vi har helt enkelt valt att bygga vårt system som en plattform där vi är låneförmedlaren, d.v.s. mellanhanden som knyter ihop långivare och låntagare. Det innebär många fördelar, t.ex. att vi administrerar alla räntebetalningar istället för att låntagaren själv ska betala till hela crowden, att tecknat kapital faktiskt finns tillgängligt på plattformen när det ska överföras till låntagaren, och att du enkelt kan återinvestera dina räntor/återbetalningar.

En annan stark fördel för dig är vid eventuella betalningssvårigheter hos låntagare. Då agerar vi som ditt långivarombud och sköter hela processen gentemot bolaget för att realisera säkerheterna och återfå investerat kapital.

Klientmedelskontot kommer fortsatt att vara ”basen” för utlåningen och ränteintäkterna. Samtidigt jobbar vi hårt på att anpassa oss och göra våra tjänster mer tillgängliga och användarvänliga för allas behov, och bland det första på tur är ett gäng förbättringar av budfunktionen för att reservera låneandelar.

 

Innebär det en valutarisk att investera i t.ex. norska kronor?

 

Svar:
Att investera i annan valuta exponerar dig naturligtvis mot förändringar i valutakursen, precis som att t.ex. äga aktier på utländsk börs.

 

Kan det i framtiden bli aktuellt med inloggning med mobilt BankID?

 

Svar:

Inloggning med BankID är självklart intressant även för oss. Förvisso är din anslutning till Kameo alltid krypterad och säker, men BankID bidrar med säkerheten och framförallt känslan av trygghet.
Som ofta är fallet finns det ett antal mer prioriterade uppdateringar som har förtur, men den som väntar på något gott…

 

Kan man få utbetalning av sina ränteintäkter direkt till bankkontot?

 

Svar:

I dagsläget är det inte möjligt att få räntan direkt utbetald till banken utan att passera Kameo-kontot.
Däremot finns inga hinder för dig att själv begära ett uttag så fort du tagit emot en räntebetalning. Här vill jag tipsa om vår aviseringsfunktion, så att du blir meddelad så fort räntan är mottagen.

Vi tackar våra engagerade långivare för alla bra frågor! Har du efter att ha läst detta kommit på en fråga som du inte fått svar på? Vi är alltid tillgängliga på T: 08-121 513 65 och helpdesk@kameo.se! 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *