Kameo blogg

Investeringar som skapar    

Crowdfunding – What’s all the fuss about?

Crowdfunding – What’s all the fuss about?
Kameo Kameo Team

”It is still early days, but I do believe crowdfunding could absolutely transform the world.”  

                                        – Richard Branson, Founder of Virgin Group

Crowdfunding. Du har säkert hört det någonstans. Du kanske inte kan redogöra för vad det är men min gissning är att det ringer en klocka. Jag tänkte berätta lite kort om fenomenet, så att du har koll på vad som håller på att hända – och vad som kan komma att förändra de ekonomiska drivkrafterna i grunden.

 

The shared economy

”Uber, the world’s largest taxi company, owns no vehicles. Facebook, the world’s most popular media owner, creates no content. Alibaba, the most valuable retailer, has no inventory. And Airbnb, the world’s largest accommodation provider, owns no real estate. Something interesting is happening.”

Ja, det verkar definitivt som att något är på gång. Det har varit mycket skriverier om ”the shared economy” (även kallat collaborative economy, delningsekonomin och peer-to-peer economy- kärt barn har många namn…). Fenomenet definieras som ”An economic system in which assets or services are shared between private individuals, either for free or for a fee, typically by means of the Internet”. Med andra ord: resurser utnyttjas mer effektivt och utbud och efterfrågan sammanförs. Konceptet existerar till stor del tack vare den digitala tekniken, för delningsekonomin handlar mycket om att kapa mellanhänderna och möjliggöra direktkontakt mellan köpare och säljare, vilket leder till effektivisering.

 

”The crowd” som investerare

Crowdfunding handlar om att vända sig till “the crowd” för finansiering. Vem som helst som har tillgång till internet ska kunna investera i en ny idé eller ett företag. En viktig del av konceptet är att ”the crowd” anses ha kompetensen att screena idéer likt mer professionella investerare. Exempelvis kan lokala personer i ett community vara mer kapabla att bedöma ett projekts potential i närområdet snarare än avlägsna, större finansiärer.

För att göra det lite extra spännande (eller möjligen komplicerat) vill jag även lyfta fram begreppet crowdlendning, som går hand i hand med crowdfunding.

Vad är då skillnaden mellan crowdlendning och crowdfunding?

 

Same, but different

Det är egentligen samma sak- eller de skiljer sig åt på en väsentlig punkt – när det kommer till crowdfunding investerar man i ett företag i utbyte mot ägandeskap. När det kommer till crowdlending lånas pengar ut till ränta. Det är en avgörande skillnad från låntagarens perspektiv; att sprida ägandeskapet på, uppemot kanske ett hundratal olika investerare, kan göra företagsförfarandet komplicerat. När det kommer till crowdlending behåller man ägandeskapet intakt men man får tillskott av kapital genom lån. Lånet kan bestå av många mindre lån från olika personer men denna komplexitet förs inte över till företaget.

 

Crowdfunding – här för att stanna

Trenden är tydlig, det klargör följande siffror: “In 2014, crowdfunding expanded globally by 167 percent, raising USD 16.2 billion on 1250 platforms, compared with USD 6.1 billion in 2013. It is expected that the industry will double in size once again in 2015, generating USD 34.4 billion”. Hela rapporten står att finnas här.

Summan av kardemumman: det är lätt att förstå ”what all the fuss is about”.

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *