Kameo blogg

Investeringar som skapar    

Crowdfunding – ny teknik möter gammal affärsmodell

Crowdfunding – ny teknik möter gammal affärsmodell
Kameo Kameo Team

Det är lätt att tro att crowdfunding är ett nytt koncept, men olika former av gräsrotsfinansiering har funnits i några hundra år. I veckans första blogginlägg tittar vi närmare på några av föregångarna och vad vi kan lära oss av Marillion – bandet som kommit att bli pionjärer inom modern crowdfunding.

 

Rötter från 1600-talet

Redan på 1600-talet existerade affärsmodeller som liknar det vi idag kallar crowdfunding. Då utnyttjade författare nämligen folkets makt för att kunna ge ut sina böcker: genom att ta in förhandsbokningar kunde de övertyga investerare att ta risken med att publicera just deras verk. Metoden, som brukar kallas ”subscription publishing”, var dock tekniskt sett inte crowdfunding, eftersom pengarna fördes över efter att böckerna levererats.

Men det finns flera andra exempel på hur människor kollektivt har samlat in pengar för att finansiera olika projekt genom århundradena. I Storbritannien genomfördes det till exempel offentliga insamlingar för att anlägga parker under 1800-talet och på 1970-talet finansierades Bollywood-filmer med gemensamma krafter.

 

Fans samlad in 60 000 dollar till Marillion turné

Sedan 20 år tillbaka har gräsrotsprojekten tagit en ny form och tack vare internets genombrott uppstod den moderna crowdfundingen som vi känner den. Nu drivs insamlingskampanjerna på sociala medier och människor ger eller lånar ut sina pengar direkt via nätet.

Ett av de allra första moderna gräsrotsprojekten var det brittiska rockbandet Marillions USA-turné 1997, då hängivna fans samlade in $60,000 via internet för att finansiera konserterna på den Nordamerikanska kontinenten. Den gången kom idén och genomförandet från fansen, men när bandet några år senare skulle ge ut ett nytt album var det de själva som höll i trådarna.

 

Lyckad kombination av lojalitet och teknik

Inspirerade av fansens lojalitet mejlade Marillion år 2001 sina fans och bad dem förköpa deras nästa album ett år i förväg. Bandet fick in hela 12 000 förköp och använde sedan pengarna för att skriva och spela in låtarna till det som skulle bli albumet ”Anoraknophobia”. Och det är denna affärsmodell som sedan har kopierats av många andra, inkluderat framgångsrika crowdfundingplattformar som Kickstarter.

 

Gör som pionjärerna

Det är över 15 år sedan Marillion bad fansen om hjälp, men crowdfunding-världen pratar fortfarande om det. Varför? Projektet visar tre viktiga lärdomar för alla som är intresserade av alternativa finansieringssätt:

  1. Ha ett tydligt mål för pengarna. Människor kommer enbart hjälpa dig med finansiering om de tror på slutprodukten – och för att kunna göra det måste de veta vad den består av och hur den fungerar. Marillion lovade ett konkret album, inte ”ny musik”.
  2. Bygg trovärdighet och utnyttja den. Med bara en bra idé kommer du inte långt, du måste övertyga människor om att du är kapabel till projektet. Marillion hade genom åren byggt upp en lojalitet hos fansen och var smarta nog att utnyttja förtroendet.
  3. Håll vad du lovat. Med punkt 2 kommer också ett visst ansvar – för att en alternativ finansiering ska bli lyckad krävs också att du håller vad du lovat! Marillion lovade ett album – och det var exakt det som de levererade.

 

Sugen att testa en form av crowdfunding? På Kameo kan du söka finansiering till ditt företag eller fastighetsprojekt genom lånebaserad crowdfunding.


Här kan du läsa mer om Marillion, i ett reportage från BBC och en artikel från Virgin.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *