Kameo blogg

Investeringar som skapar    

4 andra psykologiska tankefel som påverkar dina investeringar

4 andra psykologiska tankefel som påverkar dina investeringar
Kameo Kameo Team

Vi har tidigare skrivit om olika psykologiska partiskheter som påverkar våra ekonomiska beslut. Nu fortsätter vi med ytterligare fyra tankefel, vilka visar att pengar inte enbart handlar om siffror, utan lika mycket om vad som sker i vår hjärna.

 

”Jag håller mig till det jag kan”

Vi människor tenderar att favorisera det bekanta och därmed hålla oss till det vi känner till. Detta fenomen kallas status quo bias och syns hos investerare som enbart håller sig till branscher och företag som de ”kan”.

Även om det finns en poäng med att investera i sådant som man har djup kunskap om och insikt i så kan tankesättet vara problematiskt. Dina val blir begränsade, vilket eventuellt leder till en otillräcklig diversifiering och stora risker. Därför kan det vara bra att inte enbart tänka ”jag håller mig till det jag kan”, utan också ställa sig frågan ”hur kan jag få maximal spridning i mina investeringar?”.

 

”Alla andra gör ju så”

Att vi då och då följer strömmen på grund av rädsla att missa något är kanske inte någon nyhet. Men visste du att det i psykologiska termer kallas the bandwagon effect? Ett exempel på detta är en person som investerar i en het startup bara för att alla andra gör det.

Ett sätt att försöka undvika detta tankefel är att fråga dig själv vad du investerar i och varför – försök stänga ute ”oljudet” av expertråd och förutsägelser från finansmarknaden.

 

”Jag måste göra något!”

Det är inte lätt att sitta still i båten när det blåser – det syntes inte minst inför och efter Brexit-omröstningen då investerare sålde sina aktieinnehav i ren panik. Agerandet kan förklaras med människans negativity bias, som innebär att vi fäster större vikt vid negativa nyheter än vid positiva. Problemet med denna skevhet är inte bara att det skapar mycket oro, utan att en persons avkastning troligen skadas snarare än förbättras av ett aktivt förvaltande.

Det bästa är alltså att vara likgiltig när ekonominyheterna målar svarta moln på himlen. Men vad är tricket för att inte hamna i den psykologiska fällan och överreagera? Håll dig till din ursprungliga plan – och komma ihåg att det aktuella nederlaget förmodligen inte spelar någon roll i det långa loppet.

 

”I jämförelse med X verkar det rimligt”

Det fjärde och sista tankefelet som vi kommer ta upp här kallas anchoring bias. Denna psykologiska fälla innebär att vi gör den första informationen vi tar del av till en referenspunkt och tar beslut baserat på denna. Ett exempel på detta fenomen är investeraren som köper en aktie eftersom ”den är så prisvärd nu jämfört med för en månad sedan”. Problemet är bara att den där aktien kanske inte alls är ett bra köp, sett i relation till andra inom branschen.

Botemedlet mot detta tankesätt är att göra egen research och på så sätt skapa andra – bättre – referenspunkter att jämföra sin investering med. Gör hemläxan innan du går till skolan helt enkelt, så att du vet vad du håller på med.

 

Med dessa psykologiska fällor i medvetandet kanske du inte blir miljardär, men förhoppningsvis har du insett att ekonomi inte enbart handlar om siffror. Och kanske kommer du ta en aning mer välgrundade ekonomiska beslut genom att ibland ifrågasätta tankarna som susar förbi i hjärnan.


Detta inlägg är inspirerat av artiklarna ”Seven Mental Biases That Can Impact How You Invest” och ”The Cognitive Biases That Lead to Bad Money Decisions”. De kognitiva partiskheterna är bevisade inom socialpsykologin och återfinns i t ex psykologen Elliot Aronsons bok ”The social animal”.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *